[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: ::
بخش‌های اصلی
درباره کنفرانس::
کمیته های همایش::
برگزار کنندگان و حامیان::
شرکت در همایش::
ارسال مقاله::
اخبار همایش::
برنامه های جانبی::
رویدادملی‌ایده‌پردازی‌فراساحلی::
ارتباط با ما ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
:: گفتگو با دکتر بهروز عسگریان، استاد دانشکده عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۲/۲۸ | 
دکتر بهروز عسگریان دوران کارشناسی خود را در رشته مهندسی عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی سازه دانشگاه صنعتی شریف و پس از آن یک دوره مطالعاتی را در دانشگاه برکلی کالیفرنیا گذراندند. هم چنین دوره دکترای خود را در رشته مهندسی سازه دانشگاه تربیت مدرس گذراندند. ایشان از سال 81 تا کنون عضو هیئت علمی دانشکده عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در گروه مهندسی زلزله، از محققان برجسته و پژوهشگر و استاد برتر این دانشگاه هستند. گفتگوی ما با ایشان را در ادامه می خوانید.
1.با توجه به تجربه جنابعالی در حوزه فراساحل همایش پیش رو را در شرایط موجود کشور چگونه ارزیابی می نمایید؟
آنچه مسلم است برگزاری همایش های معتبرعلمی از جمله همایش پیش رو، در جهت رشد و ارتقاء وضعیت گرایش مربوطه می باشد. همایش فراساحل نیز با گرد هم آمدن متخصصین صنعت و دانشگاه برای ارتقاء حوزه فراساحل مفید می باشد.

    2. به نظر جنابعالی مجموعه صنایع فراساحل کشور هم از بعد علمی و هم بعد اجرایی چقدر پیشرفت داشته و از نظر انتقال فناوری و استاندارد سازی چگونه بوده است؟
صنایع فراساحل کشور در طول 25 سال گذشته که طراحی مهندسی، ساخت و نصباولین پروژه های دریایی به متخصصین ایرانی محول گردید، رشد چشمگیری داشته است. شاید در آن مقطع نادانسته های بسیاری در پروژه های دریائی وجود داشت و متخصصین این رشته صرفا در دانشگاه ها و آن هم به لحاظ تعداد افرادمتخصص، انگشت شمار بودند. با هدایت، راهنمایی و سرپرستی این متخصصین و نیز مهندسین با تجربه که در زمینه های پروژه های صنعتی دارای تجارب ارزشمندی بودند، پیشرفت خوبی در این زمینه حاصل گردید، به گونه ایکه امروزه بدون نیاز به خارج از کشور، امکان اجرای پروژه های دریائی در داخل کشور مهیا می باشد. همچنین با توجه به تربیت نیروهای کارآمد در دانشگاه هایی که در این گرایش ها فعال شدند و نیز تجربه عملی این دانش آموختگان در پروژه های مهندسی، امکان صادرات خدمات مهندسی در شرکت های دارای تجربه فراهم می باشد. این در حالیست که صنعت فراساحل هنوز نیم نگاهی به شرکت ها و مجموعه های خارجی، آن هم در زمانی که کشور را تحریم نموده اند و شرکت های بین المللی حاضر نیستند برای ما کار کنند، دارند. امید است شرایط به گونه ای فراهم گردد تا بتوان از این پتانسیل عظیم کشور و نیروی انسانی فعال در جهت رشد کشور استفاده گردد.  

 
     3.رابطه دانشگاه و صنعت را در حوزه فراساحل چگونه ارزیابی می نمایید؟ در بعد علمی چه وضعیتی داریم؟
خوشبختانه در بعد علمی در گرایش های فراساحل قدم های خوبی برداشته شده و پیشرفت خوبی حاصل گردیده است. متاسفانه ارتباط خوبی بین صنعت و دانشگاه وجود ندارد. به نظر می رسد صنعت می باید از پتانسیل موجود در دانشگاه ها بهتر بهره گیرد. بسیاری از مسائل و مبانی طراحی که در کارهای مهندسی با الهام از استاندارد های خارجی مورد استفاده صنعت قرار می گیرد، قابل حل و ارائه توسط دانشگاه ها می باشد. البته به صورت محدود پروژه هایی به دانشگاه ها واگذار گردیده است و نتایج بسیار مطلوبی نیز بدست آمده است. از جمله می توان به پروژه پیش بینی امواج دریا در منطقه خلیج فارس اشاره نمود که توسط دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی برای سازمان بنادر و کشتیرانی انجام شده است. استفاده از این پتانسیل دانشگاه ها توسط صنعت، می تواند هم به نفع صنعت و هم به نفع دانشگاه باشد.
​4. نظر جنابعالی در خصوص اجرای 4 فاز جدید توسعه یافته که با حضور مهندسان و متخصصان داخلی افتتاح شده است چیست؟
وقتی فازهای اولیه این پروژه در سال 73 تعریف گردید، طرح آن توسط شرکت های بین المللی ارائه گردید و شاید سهم متخصصین ایرانی محدود به ساخت و نصب تعدادی از جاکت ها، پل ها و عرشه ها و آن هم با همکاری شرکت خارجی محدود گردید. این در حالیست که در اجرای فازهای جدید توسعه یافته، فقط خرید درصدی از تجهیزات از خارج از کشور انجام و در نهایت طراحی، ساخت و نصب کلیه قسمت ها توسط متخصصین ایرانی انجام گردید. حتی طراحی پایه بعضی از قسمت ها توسط متخصصین ایرانی انجام گرفت. این نشانگر رشد و پیشرفت این صنعت در کشور می باشد. 
 
     5.
صنایع فراساحل در سالهای اخیر تجربه‌ های تازه و رکوردهای بی ‌نظیری داشته است، این روند را چگونه باید ادامه داد؟
بسیاری از میادین نفت و گاز کشور نیازمند توسعه می باشد. همچنین بیشتر میادین موجود نیز می باید تحت مدیریت یکپارچگی قرار گیرد. همچنین با ایجاد زیرساخت مناسب و مهیا شدن شرایط می توان به ارائه و صدور خدمات مهندسی در این زمینه پرداخت. قیمت خدمات مهندسی در کشور در مقایسه با قیمت های عرف شرکت های بین المللی بسیار پایین می باشد. بدیهی است با مهیا شدن شرایط مناسب، می توان خدمات مناسبی و با کیفیتی را ارائه و شرایط مناسبی را برای مهندسین این گرایش فراهم نمود.
 
6.نبود بانک اطلاعاتی فراساحلی کشور در این حوزه احساس می شود، نظر شما در این خصوص چیست؟ 
یکی از نقاط ضعف کشور در خیلی از زمینه ها، نبود اطلاعات به صورت منسجم می باشد. این مسئله بخصوص در صنایع فراساحل مشهود است. در بسیاری از پروژه هایی که برای ادامه بهره برداری میادین مورد مطالعه قرار می گیرد، اطلاعات، نقشه ها و مشخصات فنی مورد نیاز در دسترس نمی باشد. پیشنهاد می گردد، اطلاعات پروژه های دریائی از جمله نقشه های چون ساخت، گزارش بازرسی ها، گزارش های خاک، نقشه ها و اطلاعات فنی سایر گرایش های مهندسی از جمله فرایند، برق، ابزار دقیق، تجهیزات، لوله کشی، تاسیسات، ایمنی، معماری و مخابرات در بانک های داده گرد هم آمده تا در پروژه های آتی بتواند مورد استفاده قرار گیرد. 
دفعات مشاهده: 100 بار   |   دفعات چاپ: 2 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: گفتگو با دکتر پدرام عدالت، استادیار دانشگاه صنعت نفت ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۲/۱۹ | 
دکتر پدرام عدالت فارغ التحصیل دکترای معماری کشتی و مهندسی دریایی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و عضو هیئت علمی دانشکده علوم دریایی دانشگاه صنعت نفت و از اساتید فعال و جوان در صنعت فراساحل به خصوص در حوزه سیستم های Subsea می باشند. متن مصاحبه با ایشان را در زیر می خوانید. بی شک نظرات و نکات ارزشمند مطرح شده از سوی ایشان می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات باشد. 
  
1- با توجه به تجربه جنابعالی در حوزه فراساحل همایش پیش رو را در شرایط موجود کشور چگونه ارزیابی می نمایید؟ 
برگزاری این چنین همایش هایی همواره فضای بسیار مناسبی را برای تعامل و هم اندیشی میان صنعت و پژوهش در حوزه های تخصصی متنوع به همراه دارد. نکته بسیار مهم، لزوم پیگیری و حفظ ارتباطات شکل گرفته در فضای پس از همایش است. با توجه به پیشرفت های قابل توجه صنعت در زمینه بومی سازی بسیاری از نیازهای فناورانه و تکنولوژیکی در زمینه فراساحل از یک سو و وجود ظرفیت های بسیار مناسب پژوهشی در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی از سوی دیگر؛ نیاز به یک بستر مناسب برای همفکری و هم افزایی را در حوزه فناوری فراساحل به وجود می آورد. 
2- به نظر جنابعالی مجموعه صنایع فراساحل کشور هم از بعد علمی و هم بعد اجرایی چقدر پیشرفت داشته و از نظر انتقال فناوری و استاندارد سازی چگونه بوده است؟
تلاش های بسیار موثر و قابل تحسینی در هر دو بعد اجرایی و علمی صورت گرفته که از جمله آن می توان به خودکفایی قابل قبول کشور در زمینه ساخت و نصب سکوهای ثابت دریایی و نیز لوله گذاری در بستر دریا اشاره نمود. نکته قابل اصلاح در این حوزه ایجاد و تقویت یک بستر ارتباطی مناسب میان پیشرفت های علمی و نیازهای صنعتی و اجرایی است. در زمینه استاندارد سازی با توجه به حساسیت موضوع و تعهدات مرتبط در زمینه صنعت فراساحل نفت و گاز، این مسیر همچنان نیازمند تلاش های مستمر و هدفمند است. البته با تقویت بیش از پیش هماهنگی مناسب میان شرکت های بهره بردار و پیمانکار و با استفاده از تجارب موسسات رده بندی داخلی در حوزه صنعت کشتی سازی و نیز بهره مندی از ظرفیت های دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی؛ فرآیند استانداردسازی با سرعت بیشتری در مسیر درست توسعه خواهد یافت.
3- رابطه دانشگاه و صنعت را در حوزه فراساحل چگونه ارزیابی می نمایید؟ در بعد علمی چه وضعیتی داریم؟ 
رابطه متقابل دانشگاه و صنعت در مقایسه با گذشته پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است. علت را می توان توجه قابل توجه به فرهنگ ارتباط با صنعت در حوزه فراساحل در دانشگاه ها در دو دهه گذشته و ورود فارغ التحصیلان با این رویکرد در صنعت فراساحل و تصدی مسئولیت های اجرایی در سطوح مختلف در این صنعت دانست. ارتباط دانشگاه و صنعت از دید کلی و جهانی فاصله هایی با برخی از کشورهای پیشرفته در حوزه فراساحل دارد. نکته امیدوار کننده در این خصوص، روند مناسب و اصولی ارتباط با صنعت در دانشگاه و به طور متقابل در صنعت است که خبر از آینده موفق را در این خصوص می دهد.   
4- نظر جنابعالی در خصوص اجرای 4 فاز جدید توسعه یافته که با حضور مهندسان و متخصصان داخلی افتتاح شده است چیست؟ 
این موضوع مصداقی از پیشرفت های قابل تحسین و چشمگیر در زمینه اجرای صنعت فراساحل است.
5- با توجه به بحث اقتصاد دانش‌ بنیان، دانش و نوآوری‌ های جدید، فعالیت و حضور شرکت های دانش بنیان را در صنعت فراساحل چگونه می بینید؟ آیا در بحث دانش بنیان در این حوزه پیشرفتی داشتیم؟ برای استفاده بهتر از شرکتهای دانش بنیان چه باید کرد؟
شرکت های دانش بنیان در کل در حال سیر تکامل و بلوغ خود برای رسیدن به رسالت اصلی این شرکت ها که همان خلق محصول (کالا و خدمات) مورد نیاز صنعت از ایده و دانش است، می باشند. در این میان شرکت هایی نیز به این هدف رسیده و برخی از کالاها و خدمات را در زمینه فراساحل بومی و بعضاً ابداع نموده اند. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در سال های اخیر با سیاستگذاری و تشکیل گروه ها و ستادهای تخصصی گام های قابل توجهی را در زمینه بسترسازی در این مسیر برداشته است.  
6- نبود بانک اطلاعاتی فراساحلی کشور در این حوزه احساس می شود، نظر شما در این خصوص چیست؟ 
ایجاد یک ارگان غیر دولتی برای تشکیل بانک اطلاعاتی از شرکت های فعال در زمینه ساخت، خدمات مهندسی –مشاوره ای و نیز رتبه بندی آن ها با معیار مستند و یکسان مطمئناً به توسعه و ارتقاء کیفیت خدمت رسانی در حوزه صنعت فراساحل کمک خواهد کرد. البته اقداماتی همچون ایجاد شاخه مهندسی دریایی در سازمان نظام مهندسی نیز می تواند گامی اجرایی و قابل حصول در این مسیر باشد.  
7- با توجه به رقابت شرکت های بین المللی در ورود به بازارهای پروژه دریایی، استفاده از علوم و دانش مورد نیاز در حوزه دریا ضروری است، مدیریت دانش در حوزه فراساحل کشور چگونه است؟ 
مبحث مدیریت دانش اخیراً بسیار مورد توجه قرار گرفته و در قراردادهای پژوهشی و صنعتی، عملیاتی شده است. این خبر و نشان بسیار خوبی از بهره مندی صنعت فراساحل کشور طی سال های آیند از این فرآیند است. پایش و بروزرسانی فرآیند مدیریت دانش برای موثر بودن آن بسیار مهم است.
8- محورهای همایش را چگونه می بینید و آیا این همایش کمکی به جبران عقب ماندگی ها در حوزه فراساحل می کند؟ 
قطعا این همایش ها به عنوان محرک اولیه تاثیر خود را دارند ولی نکته بسیار مهم اقدامات بعد از همایش و اجرایی نمودن توافقات و ایده هایی است که طی برگزاری این همایش مطرح خواهند شد.
دفعات مشاهده: 315 بار   |   دفعات چاپ: 4 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: تمدید مهلت ارسال مقالات و درخواست ارائه کارگاه ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۲/۱۵ | 
مهلت ارسال مقالات و هم چنین درخواست ارائه کارگاه در هشتمین همایش بین المللی صنایع فراساحل تا سی و یکم اردیبشهت ماه 98 تمدید شد.
دفعات مشاهده: 298 بار   |   دفعات چاپ: 10 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: تمدید مهلت ارسال مقالات و درخواست ارائه کارگاه ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۱/۲۹ | 
مهلت ارسال مقالات و هم چنین درخواست ارائه کارگاه در هشتمین همایش بین المللی صنایع فراساحل تا پانزدهم اردیبشهت ماه 98 تمدید شد.
دفعات مشاهده: 475 بار   |   دفعات چاپ: 19 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: مصاحبه با دکتر حمید احمدی پژوهشگر جوان و استاد نمونه دانشگاه تبریز ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۱/۱۰ | 
دکتر حمید احمدی از پژوهشگران جوان و برجسته کشور در حوزه سازه های فراساحلی و عضو هیئت علمی دانشکده عمران دانشگاه تبریز هستند. دوران کارشناسی، کارشناسی ارشد و همچنین دکتری خود را در دانشگاه تبریز در رشته مهندسی عمران با گرایش سازه های دریایی گذراندند و هم اکنون از اساتید نمونه دانشکده عمران دانشگاه تبریز هستند.گفتگویی که با ایشان به عمل آمد از نظرتان می گذرد.


 
1-  با توجه به تجربه جنابعالی در حوزه فراساحل همایش پیش رو را در شرایط موجود کشور چگونه ارزیابی می نمایید؟
با توجه به شناختی که از برگزارکنندگان این همایش دارم و تجربیاتی که از شرکت در چندین دوره قبلی همایش به دست آورده ام، می توانم بگویم که مسلماً مفید خواهد بود؛ چه به لحاظ علمی و بهبود ارتباط بین پژوهشگران این حوزه و چه به لحاظ ایجاد رابطه کارآمدتر بین صنعت و دانشگاه
2-  به نظر جنابعالی مجموعه صنایع فراساحل کشور هم از بعد علمی و هم بعد اجرایی چقدر پیشرفت داشته و از نظر انتقال فناوری و استانداردسازی چگونه بوده است؟
میزان پیشرفت علمی بسیار قابل توجه بوده است. پیشرفت های اجرایی گرچه درخور توجه بوده ولی در حد نیازهای کشور نبوده و بایستی به میزان زیادی بهبود یابد. از نظر انتقال فناوری و استانداردسازی نسبتاً ضعیف عمل شده است.
3-  رابطه دانشگاه و صنعت را در حوزه فراساحل چگونه ارزیابی می نمایید؟ در بعد علمی چه وضعیتی داریم؟ 
رابطه دانشگاه و صنعت در حوزه فراساحل، در مقایسه با سایر شاخه های مهندسی به مراتب مطلوب تر است؛ هرچند جا دارد هر دو طرف در این خصوص برنامه ریزی و تلاش بیشتری داشته باشند.
4-  نبود بانک اطلاعاتی فراساحلی کشور در این حوزه احساس می شود، نظر شما در این خصوص چیست؟ 
وجود یک بانک اطلاعاتی جامع درخصوص صنایع و فناوری های فراساحل ضروری است. در این خصوص شایان ذکر است که اعضای هیأت علمی و دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته مهندسی عمران گرایش سازه های دریایی دانشگاه تبریز آمادگی دارند در تهیه این بانک اطلاعاتی همکاری کنند.
دفعات مشاهده: 496 بار   |   دفعات چاپ: 21 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
.:: هشتمین همایش بین المللی صنایع فراساحل ::. 8th International Offshore Industries Conference
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 65 queries by YEKTAWEB 3877