[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: ::
بخش‌های اصلی
درباره کنفرانس::
کمیته های همایش::
برگزار کنندگان و حامیان::
شرکت در همایش::
ارسال مقاله::
اخبار همایش::
برنامه های جانبی::
رویدادملی‌ایده‌پردازی‌فراساحلی::
ارتباط با ما ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
:: گفتگو با دکتر بهروز عسگریان، استاد دانشکده عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۲/۲۸ | 
دکتر بهروز عسگریان دوران کارشناسی خود را در رشته مهندسی عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی سازه دانشگاه صنعتی شریف و پس از آن یک دوره مطالعاتی را در دانشگاه برکلی کالیفرنیا گذراندند. هم چنین دوره دکترای خود را در رشته مهندسی سازه دانشگاه تربیت مدرس گذراندند. ایشان از سال 81 تا کنون عضو هیئت علمی دانشکده عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در گروه مهندسی زلزله، از محققان برجسته و پژوهشگر و استاد برتر این دانشگاه هستند. گفتگوی ما با ایشان را در ادامه می خوانید.
1.با توجه به تجربه جنابعالی در حوزه فراساحل همایش پیش رو را در شرایط موجود کشور چگونه ارزیابی می نمایید؟
آنچه مسلم است برگزاری همایش های معتبرعلمی از جمله همایش پیش رو، در جهت رشد و ارتقاء وضعیت گرایش مربوطه می باشد. همایش فراساحل نیز با گرد هم آمدن متخصصین صنعت و دانشگاه برای ارتقاء حوزه فراساحل مفید می باشد.

    2. به نظر جنابعالی مجموعه صنایع فراساحل کشور هم از بعد علمی و هم بعد اجرایی چقدر پیشرفت داشته و از نظر انتقال فناوری و استاندارد سازی چگونه بوده است؟
صنایع فراساحل کشور در طول 25 سال گذشته که طراحی مهندسی، ساخت و نصباولین پروژه های دریایی به متخصصین ایرانی محول گردید، رشد چشمگیری داشته است. شاید در آن مقطع نادانسته های بسیاری در پروژه های دریائی وجود داشت و متخصصین این رشته صرفا در دانشگاه ها و آن هم به لحاظ تعداد افرادمتخصص، انگشت شمار بودند. با هدایت، راهنمایی و سرپرستی این متخصصین و نیز مهندسین با تجربه که در زمینه های پروژه های صنعتی دارای تجارب ارزشمندی بودند، پیشرفت خوبی در این زمینه حاصل گردید، به گونه ایکه امروزه بدون نیاز به خارج از کشور، امکان اجرای پروژه های دریائی در داخل کشور مهیا می باشد. همچنین با توجه به تربیت نیروهای کارآمد در دانشگاه هایی که در این گرایش ها فعال شدند و نیز تجربه عملی این دانش آموختگان در پروژه های مهندسی، امکان صادرات خدمات مهندسی در شرکت های دارای تجربه فراهم می باشد. این در حالیست که صنعت فراساحل هنوز نیم نگاهی به شرکت ها و مجموعه های خارجی، آن هم در زمانی که کشور را تحریم نموده اند و شرکت های بین المللی حاضر نیستند برای ما کار کنند، دارند. امید است شرایط به گونه ای فراهم گردد تا بتوان از این پتانسیل عظیم کشور و نیروی انسانی فعال در جهت رشد کشور استفاده گردد.  

 
     3.رابطه دانشگاه و صنعت را در حوزه فراساحل چگونه ارزیابی می نمایید؟ در بعد علمی چه وضعیتی داریم؟
خوشبختانه در بعد علمی در گرایش های فراساحل قدم های خوبی برداشته شده و پیشرفت خوبی حاصل گردیده است. متاسفانه ارتباط خوبی بین صنعت و دانشگاه وجود ندارد. به نظر می رسد صنعت می باید از پتانسیل موجود در دانشگاه ها بهتر بهره گیرد. بسیاری از مسائل و مبانی طراحی که در کارهای مهندسی با الهام از استاندارد های خارجی مورد استفاده صنعت قرار می گیرد، قابل حل و ارائه توسط دانشگاه ها می باشد. البته به صورت محدود پروژه هایی به دانشگاه ها واگذار گردیده است و نتایج بسیار مطلوبی نیز بدست آمده است. از جمله می توان به پروژه پیش بینی امواج دریا در منطقه خلیج فارس اشاره نمود که توسط دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی برای سازمان بنادر و کشتیرانی انجام شده است. استفاده از این پتانسیل دانشگاه ها توسط صنعت، می تواند هم به نفع صنعت و هم به نفع دانشگاه باشد.
​4. نظر جنابعالی در خصوص اجرای 4 فاز جدید توسعه یافته که با حضور مهندسان و متخصصان داخلی افتتاح شده است چیست؟
وقتی فازهای اولیه این پروژه در سال 73 تعریف گردید، طرح آن توسط شرکت های بین المللی ارائه گردید و شاید سهم متخصصین ایرانی محدود به ساخت و نصب تعدادی از جاکت ها، پل ها و عرشه ها و آن هم با همکاری شرکت خارجی محدود گردید. این در حالیست که در اجرای فازهای جدید توسعه یافته، فقط خرید درصدی از تجهیزات از خارج از کشور انجام و در نهایت طراحی، ساخت و نصب کلیه قسمت ها توسط متخصصین ایرانی انجام گردید. حتی طراحی پایه بعضی از قسمت ها توسط متخصصین ایرانی انجام گرفت. این نشانگر رشد و پیشرفت این صنعت در کشور می باشد. 
 
     5.
صنایع فراساحل در سالهای اخیر تجربه‌ های تازه و رکوردهای بی ‌نظیری داشته است، این روند را چگونه باید ادامه داد؟
بسیاری از میادین نفت و گاز کشور نیازمند توسعه می باشد. همچنین بیشتر میادین موجود نیز می باید تحت مدیریت یکپارچگی قرار گیرد. همچنین با ایجاد زیرساخت مناسب و مهیا شدن شرایط می توان به ارائه و صدور خدمات مهندسی در این زمینه پرداخت. قیمت خدمات مهندسی در کشور در مقایسه با قیمت های عرف شرکت های بین المللی بسیار پایین می باشد. بدیهی است با مهیا شدن شرایط مناسب، می توان خدمات مناسبی و با کیفیتی را ارائه و شرایط مناسبی را برای مهندسین این گرایش فراهم نمود.
 
6.نبود بانک اطلاعاتی فراساحلی کشور در این حوزه احساس می شود، نظر شما در این خصوص چیست؟ 
یکی از نقاط ضعف کشور در خیلی از زمینه ها، نبود اطلاعات به صورت منسجم می باشد. این مسئله بخصوص در صنایع فراساحل مشهود است. در بسیاری از پروژه هایی که برای ادامه بهره برداری میادین مورد مطالعه قرار می گیرد، اطلاعات، نقشه ها و مشخصات فنی مورد نیاز در دسترس نمی باشد. پیشنهاد می گردد، اطلاعات پروژه های دریائی از جمله نقشه های چون ساخت، گزارش بازرسی ها، گزارش های خاک، نقشه ها و اطلاعات فنی سایر گرایش های مهندسی از جمله فرایند، برق، ابزار دقیق، تجهیزات، لوله کشی، تاسیسات، ایمنی، معماری و مخابرات در بانک های داده گرد هم آمده تا در پروژه های آتی بتواند مورد استفاده قرار گیرد. 
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA code
::
دفعات مشاهده: 433 بار   |   دفعات چاپ: 19 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

.:: هشتمین همایش بین المللی صنایع فراساحل ::. 8th International Offshore Industries Conference
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 3897