[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: ::
بخش‌های اصلی
درباره کنفرانس::
کمیته های همایش::
برگزار کنندگان و حامیان::
شرکت در همایش::
ارسال مقاله::
اخبار همایش::
برنامه های جانبی::
رویدادملی‌ایده‌پردازی‌فراساحلی::
ارتباط با ما ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
:: گفتگو با دکتر پدرام عدالت، استادیار دانشگاه صنعت نفت ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۲/۱۹ | 
دکتر پدرام عدالت فارغ التحصیل دکترای معماری کشتی و مهندسی دریایی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و عضو هیئت علمی دانشکده علوم دریایی دانشگاه صنعت نفت و از اساتید فعال و جوان در صنعت فراساحل به خصوص در حوزه سیستم های Subsea می باشند. متن مصاحبه با ایشان را در زیر می خوانید. بی شک نظرات و نکات ارزشمند مطرح شده از سوی ایشان می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات باشد. 
  
1- با توجه به تجربه جنابعالی در حوزه فراساحل همایش پیش رو را در شرایط موجود کشور چگونه ارزیابی می نمایید؟ 
برگزاری این چنین همایش هایی همواره فضای بسیار مناسبی را برای تعامل و هم اندیشی میان صنعت و پژوهش در حوزه های تخصصی متنوع به همراه دارد. نکته بسیار مهم، لزوم پیگیری و حفظ ارتباطات شکل گرفته در فضای پس از همایش است. با توجه به پیشرفت های قابل توجه صنعت در زمینه بومی سازی بسیاری از نیازهای فناورانه و تکنولوژیکی در زمینه فراساحل از یک سو و وجود ظرفیت های بسیار مناسب پژوهشی در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی از سوی دیگر؛ نیاز به یک بستر مناسب برای همفکری و هم افزایی را در حوزه فناوری فراساحل به وجود می آورد. 
2- به نظر جنابعالی مجموعه صنایع فراساحل کشور هم از بعد علمی و هم بعد اجرایی چقدر پیشرفت داشته و از نظر انتقال فناوری و استاندارد سازی چگونه بوده است؟
تلاش های بسیار موثر و قابل تحسینی در هر دو بعد اجرایی و علمی صورت گرفته که از جمله آن می توان به خودکفایی قابل قبول کشور در زمینه ساخت و نصب سکوهای ثابت دریایی و نیز لوله گذاری در بستر دریا اشاره نمود. نکته قابل اصلاح در این حوزه ایجاد و تقویت یک بستر ارتباطی مناسب میان پیشرفت های علمی و نیازهای صنعتی و اجرایی است. در زمینه استاندارد سازی با توجه به حساسیت موضوع و تعهدات مرتبط در زمینه صنعت فراساحل نفت و گاز، این مسیر همچنان نیازمند تلاش های مستمر و هدفمند است. البته با تقویت بیش از پیش هماهنگی مناسب میان شرکت های بهره بردار و پیمانکار و با استفاده از تجارب موسسات رده بندی داخلی در حوزه صنعت کشتی سازی و نیز بهره مندی از ظرفیت های دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی؛ فرآیند استانداردسازی با سرعت بیشتری در مسیر درست توسعه خواهد یافت.
3- رابطه دانشگاه و صنعت را در حوزه فراساحل چگونه ارزیابی می نمایید؟ در بعد علمی چه وضعیتی داریم؟ 
رابطه متقابل دانشگاه و صنعت در مقایسه با گذشته پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است. علت را می توان توجه قابل توجه به فرهنگ ارتباط با صنعت در حوزه فراساحل در دانشگاه ها در دو دهه گذشته و ورود فارغ التحصیلان با این رویکرد در صنعت فراساحل و تصدی مسئولیت های اجرایی در سطوح مختلف در این صنعت دانست. ارتباط دانشگاه و صنعت از دید کلی و جهانی فاصله هایی با برخی از کشورهای پیشرفته در حوزه فراساحل دارد. نکته امیدوار کننده در این خصوص، روند مناسب و اصولی ارتباط با صنعت در دانشگاه و به طور متقابل در صنعت است که خبر از آینده موفق را در این خصوص می دهد.   
4- نظر جنابعالی در خصوص اجرای 4 فاز جدید توسعه یافته که با حضور مهندسان و متخصصان داخلی افتتاح شده است چیست؟ 
این موضوع مصداقی از پیشرفت های قابل تحسین و چشمگیر در زمینه اجرای صنعت فراساحل است.
5- با توجه به بحث اقتصاد دانش‌ بنیان، دانش و نوآوری‌ های جدید، فعالیت و حضور شرکت های دانش بنیان را در صنعت فراساحل چگونه می بینید؟ آیا در بحث دانش بنیان در این حوزه پیشرفتی داشتیم؟ برای استفاده بهتر از شرکتهای دانش بنیان چه باید کرد؟
شرکت های دانش بنیان در کل در حال سیر تکامل و بلوغ خود برای رسیدن به رسالت اصلی این شرکت ها که همان خلق محصول (کالا و خدمات) مورد نیاز صنعت از ایده و دانش است، می باشند. در این میان شرکت هایی نیز به این هدف رسیده و برخی از کالاها و خدمات را در زمینه فراساحل بومی و بعضاً ابداع نموده اند. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در سال های اخیر با سیاستگذاری و تشکیل گروه ها و ستادهای تخصصی گام های قابل توجهی را در زمینه بسترسازی در این مسیر برداشته است.  
6- نبود بانک اطلاعاتی فراساحلی کشور در این حوزه احساس می شود، نظر شما در این خصوص چیست؟ 
ایجاد یک ارگان غیر دولتی برای تشکیل بانک اطلاعاتی از شرکت های فعال در زمینه ساخت، خدمات مهندسی –مشاوره ای و نیز رتبه بندی آن ها با معیار مستند و یکسان مطمئناً به توسعه و ارتقاء کیفیت خدمت رسانی در حوزه صنعت فراساحل کمک خواهد کرد. البته اقداماتی همچون ایجاد شاخه مهندسی دریایی در سازمان نظام مهندسی نیز می تواند گامی اجرایی و قابل حصول در این مسیر باشد.  
7- با توجه به رقابت شرکت های بین المللی در ورود به بازارهای پروژه دریایی، استفاده از علوم و دانش مورد نیاز در حوزه دریا ضروری است، مدیریت دانش در حوزه فراساحل کشور چگونه است؟ 
مبحث مدیریت دانش اخیراً بسیار مورد توجه قرار گرفته و در قراردادهای پژوهشی و صنعتی، عملیاتی شده است. این خبر و نشان بسیار خوبی از بهره مندی صنعت فراساحل کشور طی سال های آیند از این فرآیند است. پایش و بروزرسانی فرآیند مدیریت دانش برای موثر بودن آن بسیار مهم است.
8- محورهای همایش را چگونه می بینید و آیا این همایش کمکی به جبران عقب ماندگی ها در حوزه فراساحل می کند؟ 
قطعا این همایش ها به عنوان محرک اولیه تاثیر خود را دارند ولی نکته بسیار مهم اقدامات بعد از همایش و اجرایی نمودن توافقات و ایده هایی است که طی برگزاری این همایش مطرح خواهند شد.
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA code
::
دفعات مشاهده: 314 بار   |   دفعات چاپ: 4 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

.:: هشتمین همایش بین المللی صنایع فراساحل ::. 8th International Offshore Industries Conference
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 3877