[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: ::
بخش‌های اصلی
درباره کنفرانس::
کمیته های همایش::
برگزار کنندگان و حامیان::
شرکت در همایش::
ارسال مقاله::
اخبار همایش::
برنامه های جانبی::
رویدادملی‌ایده‌پردازی‌فراساحلی::
ارتباط با ما ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
:: گفتگو با دکتر محمدرضا بهاری استاد دانشگاه تهران ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۱۲/۲۰ | 
دکتر محمدرضا بهاری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، از افراد مجرب و با سابقه و اساتید برجسته کشور در حوزه مهندسی فراساحل می باشند. دکتر بهاری تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه صنعتی شریف و مقطع دکتری را در رشته مهندسی عمران دانشگاه واترلو گذراندند و هم اکنون از اساتید گرایش مهندسی سازه و سازه های فراساحلی دانشکده عمران دانشگاه تهران هستند. متن زیر حاصل گفتگوی ما با ایشان است تا از تجربیات ارزشمند ایشان در این حوزه استفاده کنیم.
   

1- با توجه به تجربه جنابعالی در حوزه فراساحل همایش پیش رو را در شرایط موجود کشور چگونه ارزیابی می نمایید؟ 
برگزاری همایش های تخصصی با موضوعات ویژه و مورد نیاز حوزه های زیرساختی کشور محیط مساعدی برای همفکری، ایجاد انگیزه، آشنایی با یافته های روز اکادمیک و صنعتی، طرح مشکلات و شراکت در یافتن راهکار فراهم میآورد. 
2- به نظر جنابعالی مجموعه صنایع فراساحل کشور هم از بعد علمی و هم بعد اجرایی چقدر پیشرفت داشته و از نظر انتقال فناوری و استاندارد سازی چگونه بوده است؟
مجموعه صنایع فراساحل کشور با هدفگذاری رفع مشکلات روز کشور و اجرای پروژه های عمدتا توسعه ای حمایت و رشد کرده است و لذا سهم اجرا در بروز رسانی بسیار بیشتر از بعد علمی و فن آوری های نو میباشد. برای داشتن صنعت خودکفا و رشد پایدار و دستیابی به اصول جدید مدیریتی و طراحی های کارآمد چاره ای جز همکاری متقابل و پذیرش توانمندی های طرفین نیست هر چند به فرهنگ سازی، برگزاری کارگاه های اموزشی و حرفه ای با مشارکت دو طرف نیاز جدی وجود دارد. 
3- رابطه دانشگاه و صنعت را در حوزه فراساحل چگونه ارزیابی می نمایید؟ در بعد علمی چه وضعیتی داریم؟ 
رابطه مطلوب نیست و هنوز صنعت مشغول رفع روزمره مشکلات و مهندسی معکوس و یا سعی و خطا است در حالی که دانشگاه در سالهای اخیر رشد قابل تحسینی در زمینه فراساحل در سطح جهانی از خود نشان داده اشت.
4- صنایع فراساحل در سالهای اخیر تجربه‌ های تازه و رکوردهای بی ‌نظیری داشته است، این روند را چگونه باید ادامه داد؟
این رکوردها و موفقیت ها عمدتا با کسب تجربه و جو رقابتی بین پیمانکاران مطرح در کشور رخ داده و سطح توفیقات البته کلاسیک است و نمیتواند در مقیاس جهانی به عنوان رکورد محسوب گردد. برای نیل به رکورد و تحسین جهانی نیاز به نوآوری، ابتکار، فن آوری و طراحی های روز داریم که مثل همه کشورهای موفق با حضور محیط های اکادمیک و پژوهش محور میتواند تحقق پیدا کند
5- اگر با کشورهای دیگر مقایسه کنیم به این نتیجه می ‌رسیم که ایران به E&P نیاز داشته است و دارد، نیاز، ایجاد و شکل ‌گیری شرکت‌ های E&P ایرانی را چگونه می بینید؟ 
این موضوع ارتباط تنگاتنگی به این همایش ندارد، لیکن به  نحوه تایید، سیاسی کردن انتخاب شرکت ها، تعداد زیاد آنها بدون داشتن زیرساخت و زمینه انتقادات جدی وارد است.
  6- شناورهای خدمات فراساحلی در میادین نفت و گاز ایران اغلب از شرکت‎های خارجی اجاره می‎شوند، با توجه به اینکه در آینده نزدیک تعداد پروژه‌های کشور در حوزه فراساحل افزایش یابد، نیاز کشور به خدمات لجستیک دریایی و بویژه شناورهای فراساحلی را چگونه ارزیابی می کنید؟ 
تامین شناورهای خدمات فراساحلی امروز تلفیقی از خارجی و محلی است. به نظرم تعداد پروژه‌های کشور در حوزه فراساحل رو به کاهش است و عمده تکاپو ها و رقابت ها در حوزه های نفت و گاز مشترک بوده که در بسیاری از انها در حال بهره برداری هستیم. ضمن انکه شرکت ملی نفت با کمبود بودجه فاحشی در قیاس با برنامه ها مواجه است و نوک حمله تحریم ها و محاصره اقتصادی مبادلات نفتی را نشانه رفته است و افزایش تولید در شرایط کنونی اولویت دولت نیست. لیکن برای حفظ شرایط بهره برداری کنونی و پرهیز از توقف های گران قیمت،  نیاز به تداوم بازرسی های و تعمیر و نگهداری و پشتیبانی و جابجایی نفرات اساسی هستند. لذا عمده توجه ها الان به شناورهای غواصی خصوصا از نوع اشباع، شناورهای DP و جرثقیل دار، مسافربر و نقشه برداری است. هر چند شناورهای اقامتی و نیز حفاری و Jackup هم به تعداد محدود کماکان نیاز است
7- ارتقا و توسعه فرهنگ HSE در فعالیتهای صنایع فراساحل از اهمیت بالایی برخوردار است، به نظر جنابعالی در این حوزه چه وضعیتی داریم؟  
خوشبختانه وضعیت HSE در قیاس با سالهای ابتدای فعالیت های دریایی بسیار مطلوب است هر جند هنوز به نقطه تلفات صفر نرسیده ایم ولی اقتدار این بخش، اعمال ضوابط و کنترل های مربوط به نحو محسوسی رشد داشته است
8- به نظر جنابعالی مهمترین چالش و نیاز در صنعت فراساحل برای طرح در هشتمین همایش بین المللی صنایع فراساحل چیست؟ 
- نداشتن پروژه های بزرگ و توسعه ای قابل توجه در بسیاری از شرکت های مطرح که در صورت تداوم آن به ورشکستگی و تعطیلی فعالیت های انها منجر خواهد شد. توجه شود که نگداشت و سرویس ناوگان دریایی و تجهیزات ساخت بسیار گران است.
- لزوم گسترش کیفی و خدمات dock برای رده های متنوع شناوری  و داشتن قطعات یدکی و یا امکانات نیروی انسانی مجرب برای آنها
- لزوم طرح و نگاه نو به صنعت کشتی سازی و مدیریت پروژ های مورد نیاز صنعت که مثل خودروسازها کارنامه درخشان و مطلوبی بین کارفرما نداشته است. در صورت تحقق این مهم و واگذاری مدیریت به شایسته گان و نواندیشان این رشته و صنعت، جهش و تحول بی تردید دور از ذهن نیست.
- توجه ویژه به نهادینه کردن مدیریت حرفه ای دارایی ها و ارتقای آنها و به روزرسانی دوره ای و نظام مند
- ایمنی و بهداشت و مراقبت از محیط زیست دریایی خصوصا در مناطق نقتی
- تامین مالی و گشایش نقدینگی در میان مجریان پروژه ها از سوی بانک ها 
- تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه با تعریف راهکارهای عملی و برنامه ای و موظفی
9- محورهای همایش را چگونه می بینید و آیا این همایش کمکی به جبران عقب ماندگی ها در حوزه فراساحل می کند؟ 
پیرو پاسخ به سوال 1، اگر روند برگزاری و نیز انتخاب موضوعات به گونه ای باشد که نتایج تحقیقات و مقالات در انتهای هر نشست مورد بحث قرار گیرد و در عین حال 2-3 پانل تخصصی و چالشی با مشارکت صنعت و دانشگاه و مجریان برگزار گردد نتایج مطلوب حاصل خواهد شد.
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA code
::
دفعات مشاهده: 598 بار   |   دفعات چاپ: 35 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

.:: هشتمین همایش بین المللی صنایع فراساحل ::. 8th International Offshore Industries Conference
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 3897